VEEL GESTELDE VRAGEN

Wat is luieruitslag?
Luieruitslag is een rode, geïrriteerde en soms ook kapotte huid op en rond de lichaamsdelen die bedekt door worden een luier. Ondanks dat een baby hier veel last kan hebben van en veel kan huilen, is luieruitslag niet gevaarlijk.

Tot 3 weken oud komt luieruitslag bijna niet voor. Vanaf 3 weken oud kan luieruitslag zich gaan ontwikkelen, maar komt het meest voor tussen de 7 en 12 maanden. Jongens en meisjes hebben het net zoveel.

Is luieruitslag hetzelfde als eczeem?
Ja.

Wat zijn de oorzaken van luieruitslag?
Er zijn verschillende factoren die een rol kunnen spelen bij luieruitslag. Bij elke baby of elk kind kan de oorzaak van luieruitslag daarom weer anders zijn. De belangrijkste factoren die luieruitslag kunnen veroorzaken zijn:

Water à door vocht wordt de huid week. Een weke huid raakt makkelijker geïrriteerd, beschadigd en ontwikkelt sneller uitslag.

Wrijving à hoewel het materiaal van een luier zorgvuldig is ontwikkelt, kan deze nog steeds wrijven met de huid en zorgen voor beschadigingen. Daarom is luieruitslag op die plekken vaak het hevigst.

Urine à veel mensen denken dat luieruitslag wordt veroorzaakt door de ammoniak in urine. Dit is niet helemaal waar. Ammoniak kan bestaande uitslag erger maken, maar het is het water in urine dat de uitslag veroorzaakt.

Ontlasting à poep is slecht voor de huid omdat hier enzymen en eiwitten inzitten die het huidje snel kunnen beschadigen. Als er al luieruitslag aanwezig was, zal dit door bijvoorbeeld diarree verergerd worden.

Gistinfectie à wanneer er bij de rode plekken sprake is van schilferende randjes en kleine rode vlekjes buiten de grote rode plekken –soms gepaard met kleine witte puistjes-, dan is er mogelijk sprake van een gistinfectie (een candida infectie). In zo’n geval is het raadzaam om naar de huisarts te gaan.

Bacteriele infectie à deze speelt geen grote rol bij luieruitslag.

Hoe behandel je luieruitslag?
à Het beste kun je de luier zo vaak mogelijk verschonen omdat op die manier urine en ontlasting de huid maar kort irriteren. Het is belangrijk dat je luiers gebruikt die vocht goed opnemen. Tegenwoordige hebben luiers superabsorberende gels en kunnen luiers daardoor langer gedragen worden. Toch raken ook die ooit vol dus regelmatig verschonen blijft de beste oplossing.

à Schoonmaken met lauw water is de beste oplossing. Het gebruik van zeep of geparfumeerde vochtige doekjes wordt hierbij afgeraden omdat dit de huid extra kan irriteren.

à Nadat de huid schoon is en voordat de schone luier wordt aangetrokken, is het verstandig de huid in te smeren of te sprayen met een beschermende huidzalf.

à Geef de huid de kans goed op te drogen door je baby enige tijd met blote billen te laten liggen.

Van welk materiaal is een luier gemaakt?
Dit is afhankelijk van het merk. Elke luier bevat wel een superabsorberende kern die het vocht opneemt en vasthoudt.

Hoeveel luiers heeft mijn baby nodig op een dag?
Dit is afhankelijk van de leeftijd en omstandigheden (veel of weinig drinken, diaree). Pasgeboren baby’s gemiddeld 10 x per dag.

Welke maat luier heeft mijn baby?
De meeste merken luiers zijn ingedeeld naar gewicht, maar sommige ook naar de leeftijd in maanden. Bij Droge Baby kun je op beide manieren zoeken naar de juiste maat in de linkerkolom.

Hoe weet ik of mijn baby een grotere maat luier nodig heeft?
Er zijn verschillende manieren om daar achter te komen:

à Als het gewicht van je baby niet overeenkomt met wat er op de verpakking staat.

à Als de sluitstrips van de luier moeilijk dichtgaan

à Als je kindje meer plast dan de luier op kan nemen (lekkende luier)

Waarom lekt de luier?
De luier kan te groot of te klein zijn of de plakstrips zijn niet goed bevestigd waardoor de luier niet goed aansluit.

Wat betekent het FSC logo op de verpakking?
Het FSC logo betekent dat de materialen waarvan de luiers zijn gemaakt van verantwoorde herkomst zijn.

Wat betekent ‘dermatologisch goedgekeurd’ op de verpakking?
Dit betekent dat de luier is getest op allergische huidreacties.

Wanneer ga ik van luiers naar luierbroekjes?
Als je merkt dat je peuter niet langer liggend verschoond wil worden, is het een mooi moment om over te stappen op luierbroekjes. Daarnaast kunnen luierbroekjes een handig middel zijn in de zindelijkheidstraining.

Wat zijn pyjamabroekjes?
Als je kindje te groot is voor een luierbroekje maar nog wel ’s nachts een luier nodig heeft, zijn er verschillende merken die speciaal hiervoor pyjamabroekjes aanbieden.

ONZE MERKEN